Bejelentés


Vipasszana Elvonulás Kisnyalka


Ingyenes Angol online nyelvtanfolyam kezdőknek és újrakezdőknek. Ráadásul most megkapod ajándékba A Hatékony Angol Tanulás Titkai tanulmányom.








Elméleti Bevezető

Idézet Asokananda: “A Tudatosság Jógája” (The Yoga of Mindfulness) c. könyvéből. VIPASSZANA—A TUDATOSSÁG TRÉNINGJE Kilépsz a házadból. Senki sincs otthon. Bezárod az ajtót. A nappaliban egy kazettás mango felvevője üzemel. Csöng a telefon. A felvevő rögzíti a csöngést. Valaki a bejárathoz érkezik és becsönget. Ezt is rögzíti a felvevő. Az ajtó előtt álló illető a nevedet kiabálja. A felvevő rögzíti a kiabálást. CSak rögzít, rögzít, rögzít… de a felvevő nem reagál. Nem veszi fel a telefont. Nem nyitja ki az ajtót. És, ami még fontosabb, a felvevő nem ítéli meg, hogy az ajtó elött álló személy egy barát-e, vagy esetleg olyasvalaki, akivel inkább nem találkoznál. A felvevő csak a telefoncsörgést, a csöngetést, a kiabálást rögzíti. Ez leegyszerüsítve a Vipasszana meditáció alapelve, melyről a Buddha a tudatosságról szóló beszédében azt mondta, hogy az egyetlen útja a megvalósulásnak. A puszta megfigyelés elve. “A Buddha tanítása, elsősorban a “meditációja” céja a tökéletes mentális egészség, egyensúly és nyugalom. Sajnálatos, hogy alig van olyan része a Buddha tanainak, mely annyira félre van értelmezve, mint a “meditáció”, mind Buddhisták, mind a nem-Buddhisták által. Amint a “meditáció” szó elhangzik, sokan gondolnak a napi teendők elöli menekülésre, vagy egy bizonyos pozitúra felvételére, mely szoborra hasonlít egy barlangban vagy kolostorban, valamilyen társadalomtól elzárt, messzi helyen, vagy valamilyen misztikus gondolaton vagy transz állapoton való morfondírozást, feloldódást látnak benne az emberek. A valódi buddhista “meditáció” egyáltalán nem jár meneköléssel. A Buddha tanítása erről a témáról annyira félre let értelmezve, hogy késöbbi időkben a “meditáció” útja degenerálódott egyfajta rituálévá vagy ceremóniává, mely majdnem súrolta a technikai, automatikus rutinkövetést.” Az a meditáció, melyről a Buddha beszél, az a hétköznapi élet meditációja. Ez egy tudatossági tréning, mely felöleli az összes testi és tudati folyamatot, a mindennapi élet minden helyzetében. A Buddha felsorol négy olyan tudatossági alapvetőséget, melyet kultiválni érdemes: 1)a test tudatossága minden pozíciójában és funkciója végzése közben (kayanupassana) 2)az érzelmek tudatossága (vedananupassana). 3)az elmeállapotok tudatossága (cittanupassana). 4)a tudati tartalmak tudatossága (dhammanupassana). •A Kayanupassana tartalmazza a légzésmegfigyelést (anapana-sati) a testtartást járás, ülés, állás, fekvés közben, valamint az olyan tevékenységeket, mint eves, ivás, nézés, beszéd, hajlás, nyújtás stb. •A Vedananupassana a tiszta megfigyelése a kellemes, kellemetlen, és semleges érzékleteknek és érzelmeknek. Lévén hogy az érzelmek a gyökerei a kívánásnak és a ragaszkodásnak, melyek fontos kötelékek rögzítvén az egyént a konfliktusok láncolatához, ez egy kiemelkedően fontos része a megvalósulás felé vezető útnak. •A Cittanupassana a tudatállapotok megfigyelése, és regisztrálása annak, hogy épp koncentrált vagy dekoncentrált-e, gyűlölettel vagy szeretettel van-e tele, tiszta-e vagy félrevezetett. •A Dhammanupassana a mentális tartalmakkal dolgozik. A Buddha beszédében számos olyan aspektusra hívja fel a figyelmet, melyek közé tartoznak a megvilágosodás (Bojjhanga) és a meditációs gyakorlás öt akadálya (Nivarana). Ezeket az akadályokat részletesebben fogom elmagyarázni, mert minden meditálónak szokványos társaságát képezik. Előfordulhatnak egyenként, vagy esetleg többen támadhatnak egyszerre. Az 5 akadály a következő: 1.Érzéki vágy Éppen elkezdted a meditációs tréninget. Egyszercsak egy pékség jelenik meg lelki szemeid elött. Vagy egy gyönyörű homokos tengerpart, vagy a szexpartnered, stb. Bármi előfordulhat. És elöbb vagy utóbb az elkerülhetetlen kérdés is felmerül: mi a fenét csinálsz itt egyáltalán? A pékségben a helyed, finom almáspitét eszegetni. A tengerben úszhatnál, szeretkezhetnél a társaddal… a vágy és a kapzsiság határtalanok, és néha olyan erősek, és meggyőzőek, hogy a puszta megfigyelésre gondolni sem tud a gyakorló. 2.Gyűlölet, harag, agresszió, negatív érzések Gyűlölet és harag érzései lesznek ilyenkor úrrá a gyakorlón, vagy agresszió saját maga, mások, vagy bizonyos kellemetlen szituációk felé. 3.Lustaság és tompaság Ez a meditációs fáradtság egy bizonyos formája. Még akor is, ha tudod magadról, hogy fit és ébren vagy, fáradtnak érzed magad, és az elme “felhős”. 4.Nyughatatlanság Épp kezded a meditációd, de egyszercsak erős késztetést érzel cselekvésre. Fel kell hívnom Bözsi nagynénémet! Hetek óta fel kellett volna hogy hívd, de pont most van a megfelelő idő erre. Egy levelet meg kell írni, mégpedig azonnal, különben ismét elfelejtem… Az elme 1001 okot prezentál, melyek egytől egyig azt mutatják, hogy bármi fontosabb mint a meditáció. 5.Szkeptikus kétely A szkeptikus kétely az első négy akadállyal való találkozás eredményeképp jön. Miért csinálom ezt? Nem értelmetlen az egész? Az 5 akadály a tiszta megértést, a megvalósulás útján való haladást gátolják. Lévén, hogy kikerülhetetlen velejárói az útnak, fontos, hogy az ember megismerje őket. A hatalmukat csak a megjelenésük tiszta felismerése képes megtörni. Lehet, hogy az előzőkből már kiderült, hogy a Vipasszana meditáció nem kizárólag ülőmeditáció, hanem az élet minden helyzetére kiterjed. Nem kevesebb mint a tudatosság alkalmazása az egyik pillanatról a másikra. És ez vonatkozik a mosogatástól kezdve a sétán át az evésre, az autóvezetésre, a beszélgetésre. Lévén hogy nem könnyű tudatosnak lenni minden pillanatban, a legtöbb embernek elvonulásra van szüksége, hogy kultiválja a tudatosságot. A félreértés elkerülésére, el kell hogy mondjam, hogy alapvetően két fajta meditációs tréning létezik. Az egyik, melyet a Buddha az első években gyakorolt, miután elhagyta a családját, és melyet még ma is tanítanak a hindu tradícióban, a koncentráció-meditáció (Samatha meditáció). Különféle technikákat használ, hogy koncentrálja az elmét egy pontba, és hogy eggyé válljon a meditáció tárgyával. (cittekaggata). A meditáció tárgya lehet egy mandala, egy az elemek közül, mint pl. tűz, víz, levegő vagy fold, egy adott témán meditálhat a agyakorló, vagy megfigyelheti a légzését, mint meditációs tárgyat az egyhegyűség fejlesztésére. A régi iratok negyven különböző meditációs tárgyat említenek. A telejes kollekciót a Visuddhi Magga magyarázza. Ezek a technikák vezethetnek mély abzorbciós állapotokhoz, intenzív misztikus élményekhez, pszichikai tulajdonságok kifejlődéséhez, melyek hihetetlen tulajdonságokkal ruházzák fel a gyakorlót, mint pl. levitáció, víenjárás, élve eltemettetés, stb. De ezek a pszichikai képességek és az abzorpció mély állapotai nem többek mint a tudat felelrősített vagy módosított állapotai, melyek nem keverhetők össze a valóság és az igazság megvalósulásával. Nem adnak választ Buddha kérdésére, miszerint hogyan lehet leküzdeni a szenvedést (Dukkha-t), dualitás konfliktusát, melyre Buddha keresése összpontosult. Koncentrációt tréningező meditációs technikákat már a Buddha előtti időkben is gyakoroltak.A Buddha maga is valószínüleg ismerte ezeket, és mély abzorpciós állapotokat, és pszichikai képességeket ért el. Annak ellenére, hogy a Buddha nem volt elégedett ezekkel a technikákkal, és a Vipasszanával egy uj fejezetet nyitott a meditációban, semmilyen ellentmondás nincs a koncentrációs mditációk klasszikus technikái és a pillanatról-pillanatra gyakorlot tudatosság között, ami a Vipasszana. Sőt, a Vipasszana gyakorlásához elngedhetetlen a koncentráció, bár a mély abszorpció állapota nem. Tehát a meditáció mindkét fő csapása egymás mellett, párhuzamosan gyakorolható. Ha valaki épp kezd a Vipasszanával ismerkedni, egy hatter a Samatha meditációban mindenképp segít. Nem teljesen elengedhetetlen, hiszen a Vipasszana legelterjedtebb formái manapság tartalmaznak némi tréninget az alapvető koncentráció fejlesztésére, mellyel az “access-concentration” vagy “belépési-koncentráció” elérése a cél. A Hatha-jóga és Pránayámák gyakorlása is erősíti a koncentrációt. Ez még egy ok, amiért érdemes a Buddhista meditációs tréninget kombinálni a fizikai jógagyakorlatokkal.






Ingyenes honlapkészítő
Profi, üzleti honlapkészítő
Hirdetés   10
Végre értem amit angolul mondanak nekem, és megértik amit mondok.

KÖSZÖNÖM NOÉMI!