Bejelentés



Horváth Iván
festőművész

Ingyenes Angol online nyelvtanfolyam kezdőknek és újrakezdőknek. Ráadásul most megkapod ajándékba A Hatékony Angol Tanulás Titkai tanulmányom.














Horváth Iván

Kínai tájkép-festészet


„…kész vagyok nyíltan kimondani azt, amit gondolok, nem törődve azzal, hogy mit mondtak és mondanak mások.”
/ P. Teilhard de Chardin /

1.


A kínai tájképekről / kínai nyelven a tájkép „Shanshui” / szeretném elmondani a gondolataimat, és mégsem a kínai tájakról, és még kevésbé a kínai tájakról készült képekről. A kínai tájkép-festészetről szólok, amelyek valóban kínaiak – kínai emberek / esetenként olyan festők is, akik hivatásként művelték a festést / festették -, és valóban a kínai táj ihlette az alkotókat. Leginkább az olyan tájak valamelyike, amely a fotón látható / 1. kép /.

1. kép



A fotó nagyon sok szempontból példa arra, hogy a kínai tájkép-festészetben mi fontos és mi nem, mi jellemző és mi nem. Fontosak a hegyek és a vizek, nem fontos a jelenlévő ember, vagy az ember alkotta valami / jelen esetben a ház, a hajó /, jellemző a monokróm színvilág, a mese-szerűség, de nem jellemző az, hogy a látottak a valóságban is megtalálhatóak legyenek – például Kínában. A hegyek és a vizek jelenléte a képekben azért is fontos, mert: „A hegyekben és folyamokban testesül meg a természet alakja és eloszlása…A hegyek és folyamok belőlem születnek, én pedig a hegyekből és folyamokból születek…A hegyek nélkül nem látnánk, milyen széles a föld, a vizek nélkül nem látnánk, milyen óriási a világ.” / Tao Csi / A kínai tájkép-festészet kétezer éve alatt milliónyi hegyet és vizet lefestettek, megrajzoltak a festők, de számukra mégsem unalmasak ezek az alkotások. Az okára szintén Tao Csi mutatott rá: „A hegyek alakjának tízezerféle megjelenés módja van, egyetlen arculat ezért nem elegendő az ábrázolásukhoz.”

Fontos és jellemző továbbá az is, amit a 2. kép, illetve a 3. kép összehasonlítása kapcsán megállapíthatunk. A két tájkép alapelveiben, kifejezési formájában teljesen megegyező, pedig a létrejöttük között ezer esztendő telt el. Európai mértékekkel mérve ez hihetetlen.

2. kép



3. kép




A 2. kép részletet Li Cheng / 916-967 /, míg a 3. képet He Jinghan / 1923 - ? / festette. Az sem véletlen, hogy mindkét képen hegyek és vizek vannak, az ember, illetve az emberi alkotás / ház, híd / teljesen beleolvad – egyébként nem is fontos a kép szempontjából - a természetbe. A festményeken kevés szín látható, akárcsak a fenti fotón, tehát monokróm mindkettő.

Ahogy a XXI. században – Európában, és világ más tájain – azok az emberek, akik tájakat ábrázoló fotókat – akár saját felvételeket is – nézegetnek, amikor gyönyörködni akarnak a természet csodáiban, úgy Kínában már ezer évvel korábban ugyanezt tette a szépségeket kedvelő ember, csak nem fotókat, hanem kép-tekercseket nézegetett. Például azt, amit a 4. képen láthatunk.

4. kép








Ingyenes honlapkészítő
Profi, üzleti honlapkészítő
Hirdetés   10
Végre értem amit angolul mondanak nekem, és megértik amit mondok.

KÖSZÖNÖM NOÉMI!